تفاوت استیل فنری 301 و 304

در این بخش به بررسی تفاوت استیل فنری 301 و 304 میپردازیم. این بررسی باعث میشود در هنگام خرید این دو آلیاژ اطلاعات کافی کسب کرده و انتخاب صحیح تری داشته باشید.
ورق استیل ها به طور کلی دارای 5 گرید میباشد که عبارتند از: ورق استیل آستنیتی – ورق استیل فریتی – ورق استیل مارتنزیتی – ورق استیل دوپلکس – ورق استیل رسوب سختی.
گرید نوع اول یا همان ورق استیل آستنیتی در سری 200 و 300 وجود دارد. اکثرا حاوی 17 تا 25 درصد کروم و یا 8 تا 20 درصد کروم و دیگر عناصر تشکیل دهنده آن میباشد.
قبل از بررسی برخی از تفاوت ها این دو آلیاژ اطلاعاتی در مورد استیل 301 و استیل 304 در اختیارتان قرار میدهیم.
تفاوت استیل فنری 301 و 304

ورق استیل فنری 304

اصلیترین و مهمترین ورق استیل فنری، ورق استیل فنر 304 میباشد. ورق استیل فنر 304 از ترکیب عناصری مانند 17.5 – 19.5 درصد کروم و 8 – 10.5 درصد نیکل و درصد مشخصی از عناصری مانند کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیسیوم و نیتروژن میباشد. این نوع ورق کاربردهای متعددی دارد از جمله در ساخت تجهیزات لوازم خانگی و کامپیوتر و تکنولوژی و تجهیزات صنعتی و در هواپیماها و اتومبیل ها مورد استفاده قرار میگیرند.

ورق استیل فنری 301

ورق استیل فنری 301 نسبت به دیگر آلیاژها از مقدار کمتری کروم و نیکل در مواد تشکیل دهنده آن دارا میباشد. همین امر باعث شده مقرون به صرفه تر باشد. ورق استیل 301 در مقایسه با استیل 304 مستحکم تر است همچنین مقاومت به سایش بالاتری نیز دارد.
تفاوت استیل فنری 301 و 304

تفاوت ها

در این بخش بعد از بررسی ویژگی های این دو آلیاژ به بررسی برخی از تفاوت های استیل فنری 301 و 304 میپردازیم که عبارتنداز:
  1. قیمت: اولین تفاوت بارز این دو آلیاژ قیمت آن میباشد. با توجه به عناصر تشکیل دهنده این دو آلیاژ که در بالا ذکر شد به این نتیجه میرسیم که در ترکیب شیمیایی آن اختلافات اساسی وجود دارد. البته باید بدانید که فلز پایه این دو آلیاژ آهن میباشد.
در عناصر تشکیل دهنده این دور، کروم و نیکل در استیل 304 نسبت به 301 بیشتر است. به همین دلیل استیل 301 در مقایسه با استیل 304 ارزانتر است.
  1. مقاومت به خوردگی: باید بدانید بیشتر آلیاژهای استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی در شرایط عادی دارند. لایه اکسیدی قوی که برروی آن وجود دارد از زنگ زدگی جلوگیری میکند و در نتیجه به آنها فولاد ضد زنگ میگویند.
البته باید گفته شود در محیط هایی که دما معمولی دارند و خورندگی خفیفی دارند مقاومت به خوردگی این دو آلیاژ تفاوت بارزی ندارد. اما به طور کلی استیل 304 مقاومت بالاتری در برابر خوردگی نسبت به 301 دارد. به این دلیل که استیل 301 مقاومت کمتری دارد مقدار کروم کمتر و کربن بیشتر آن است.
  1. مقاومت کششی: دیگر تفاوت اصلی این دو آلیاژ میزان فشاری است که قبل از خرابی مکانیکی تحمل میکنند. پس در نتیجه ورق استیل 304 به دلیل آنکه درصد کمتری کربن در عناصر تشکیل دهنده آن وجود دارد در مقابل نیروی مکانیکی مقاومت کمتری دارد.
همچنین به عنوان مثال استیل 301 در مقایسه با استیل 304 در دمای اتاق فشار بیشتری را تحمل میکند.
تفاوت استیل فنری 301 و 304
نکته: به طور کلی نمیتوان گفت کدام یک از این آلیاژها بهتر است به این دلیل که بستگی به کارایی خود، باید آلیاژ مورد نظر را انتخاب کنید.
در اصل میتوان گفت از استیل فنر 301 در شرایطی که در معرض دمای زیاد و یا شرایط خورنده وجود دارد استفاده نمیشود. ولی زمانی که به مقاومت کششی بالا نیاز دارید از این نوع استیل باید استفاده کرد.
همچنین از ورق استیل فنر 304 در محصولاتی که درجه حرارت بالا را تحمل میکنند و همچنین در محیط های خورنده قرار دارند استفاده میشود.

با توجه به مطالب ارائه شده به شما عزیزان انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست