ورق خشدار

ورق خشدار چیست؟ با برس زنی و خشدار کردن ورق استنلس استیل، ورق استیل خشدار تولید میشود. این نوع ورق به dull polished نیز شهرت دارد. خشدار کردن ورق استیل، زیبایی منحصر به فردی به آن میبخشد. همین امر باعث میشود بسیار پرطرفدار باشد. این نوع ورق ها در مقایسه با ورق های استیل معمولی قیمت بالاتری دارند.

نحوه ساخت ورق استیل خشدار

پایه ابتدایی برای تولید ورق استیل خشدار، ورقی میباشد که سطح نهایی آن با استفاده از الگوی استاندارد 2B باشد. پس از آن با کار مکانیکی که همان برس زنی میباشد ورق را خشدار کرده و با سنگ زنی که در جهت های ثابت و مشخص صورت میگیرد این نوع ورق تولید میشود. خطهایی که بر روی ورق ایجاد میشود صاف، ظریف و موازی میباشد. این خطوط باعث میشود جای اثر انگشت، چربی و آلودگی برروی آن دیده نشود.
لایه اکسید کروم موجود بر روی ورق باعث میشود در هنگام خشدار کردن ورق خود را بازسازی کند. جوشکاری این نوع ورق بسیار آسان میباشد. همین امر باعث شده دیزاینرها در تولید و طراحی شکل های پیچیده دچار مشکل نشوند.
ورق خشدار

کاربرد

ورق خشدار بسیار پرکاربرد میباشد که برخی از کاربردهای آن عبارتنداز:
ساخت جواهرات و ساعت مچی – تولید و ساخت لوازم خانگی – تجهیزات تهویه هوا – معماری و نما – ساخت و طراحی خودرو – داخل آسانسور – لوازم آشپزخانه و سینک ظرفشویی – دکوراسیون منزل – هتل ها و برج ها – ساخت یخچال خانگی و صنعتی – روکش دیوار آشپزخانه های صنعتی و خانگی – درب استیل مراکز تجاری، اداری و بیمارستان ها – قطعات تزئینی – سازهایی در صنعت هوا فضا – پوشش بر روی لوازم برقی خانگی – کشتی سازی – تجهیزات پردازش مورد استفاده در صنایع غذایی – ساخت آسیاب های کارخانه شکر – ساخت تجهیزات کارخانه روغن – کارخانه تولید سیمان و کاغذ – ساخت پمپ – صنایع پتروشیمی.

استاندارد ورق استیل خشدار

کیفیت سطح نهایی ورق خشدار در استاندارد های صنعتی فینیش NO.4 و NO.6 شناخته شده اند. در ایران فینیش رایج تر و شناخته شده تر، NO.4 میباشد، که به آن فینیش ساتنی نیز میگویند. فینیش NO.4 به این دلیل که خشدار است عیوب و بریدگی های ورق را پوشش میدهد. همین امر باعث شده از این نوع فینیش در صنعت دکوراتیو بسیار استفاده شود.
به طور کلی ورق استیل خشدار با لایه پلیمری مانند PVC پوشانده شده و باعث میشود در زمان جابجایی و نصب این نوع ورق آسیبی به آن وارد نشود. دیگر مزیت این ورق قابلیت بازیافت صد درصد آن میباشد. همچنین به دلیل آنکه CO2 بسیار پایینی تولید میکند. همین امر باعث میشود با محیط زیست سازگار بوده و آسیبی به محیط زیست وارد نمیکند.
متداولترین گریدهای ورق استیل خشداری که در بازار موجود است عبارتند از: 304، 316 و 430.
گرید 304 و 316 در مواردی مورد استفاده قرار میگیرد که بسیار حساس بوده و نیازی به مقاومت بالاتر دارند. گرید 316 نیز به دلیل وجود مولبیدن در سازه های دریایی و حاوی آب شور کاربرد دارد.
در سازه و کابردهای دکوری نیز از گرید 430 بیشتر استفاده میشود. به این دلیل که در مقایسه با گریدهای 304 و 316 مقاومت به خوردگی کمتری دارند. پس در نتیجه در دکوراسیون داخلی بیشتر کاربرد دارد.
ورق خشدار

قیمت

ورق خشدار در مقایسه با ورق مات و براق به دلیل انجام عملیات سطحی قیمت بالاتری دارند. همچنین با توجه به تغییر قیمت مواد اولیه قیمت ورق استیل خشدار نیز متغیر است.
استیل خشدار در ایران
دو نوع ورق استیل خشدار در ایران موجود است.
1- ورق استیل خشدار فابریک (از کارخانه خارجی تهیه میشود).
2- ورق استیل خشدار داخلی (از کارخانه خارجی تهیه و در ایران سنگ زنی میشود).
مزیت
  1. مقاومت به خوردگی
  2. قابلیت بازیافت
  3. دوام بالا
ورق خشدار به صورت کویل یا شیت در بازار موجود است. اکثرا ضخامت آن بین 0.04 تا 1 میلی متر میباشد. همچنین عرض به صورت 1، 1.25 و 1.5 متر میباشد. باید به این نکته نیز توجه کرد کویل های ورق خشدار نیز بنا به نیاز مشتری میتوان برش زد. ابعاد شیت در بازار عبارتند از 1*2، 1.25*2.5، 1.5*3، 1.5*6.
ورق خشدار

با توجه به مطالب ارائه شده به شما عزیزان انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست