ورق براق

ابتدا قبل از بررسی ورق براق به توضیحی در مورد فولاد ضد زنگ میپردازیم. به طور کلی میتوان گفت فولاد ضد زنگ را در مواردی که مقاومت به خوردگی، دوام، استحکام، قابلیت شکل پذیری و جوشکاری بالایی در تولید تجهیزات و قطعه ها در صنایع نیاز است مورد استفاده قرار میگیرد.
فینیش سطح نهایی ورق های فولاد زنگ نزن به این دلیل که از لحاظ کاربرد طیف وسیعی دارند متفاوت میباشد. یکی از انواع این فینیش ها، سطح نهایی براق و یا آئینه ای است. به این صورت که سطح ورق در انتهای کار با استفاده از سنباده ظریفی پولیش میشود. همین امر باعث میشود تمامی زبری ها و خطوط ظریف بر روی ورق از بین برود. زمانی که ورق پولیش میشود باعث انعکاس و بازتاب نور شده که به این نوع ورق ها، ورق براق میگویند.
ورق براق

مزایا ورق استیل براق

فینیش نهایی استاندارد و ساده در صنایع متعددی بسیار پرکاربرد است. اما در کاربردهای خاصی که باید سطح ورق جلوه بهتری داشته باشد و همچنین عملکرد محیطی و بهداشتی مد نظر میباشد باید از ورق براق استفاده کرد.
شایعترین فینیش های سطح ورق استیل BA  میباشد برای تولید ورق استیل براق از این نوع استفاده میشود. به طور کلی میتوان گفت بعد از نورد گرم یا سرد در تولید ورق استیل ضد زنگ یک نورد ثانویه بر روی آن صورت میگیرد. این امر باعث میشود تا به صافی استاندارد BA برسد.
برای مثال ورق هایی که در موارد تزئینی مورد استفاده قرار میگیرند، ظاهر آن بسیار حائز اهمیت است. اما در صنایع غذایی، لبنی و داروسازی سطح براق این نوع ورق بر اصطکاک، مقاومت خوردگی و تمیزی آسان، بسیار موثر است.
زمانی که از ورق استیل براق در محیط های تهاجمی استفاده میشود در برابر خوردگی مقاومت بالاتری نسبت به دیگر ورق ها دارد. این سطح صیقلی و صاف و بدون خط و خش باعث میشود رسوبات و باکتری بر روی آن جمع نشود و به آسانی قطعات تمیز شوند.
ورق استیل براق در مقایسه با ورق مات و ساده قیمت بالاتری دارد. این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که بعد از بررسی دانشمندان دریافتند زمانی که سطح ورق صاف و صیقلی باشد بر روی مقاومت به خوردگی و آسیب پذیری موثر بوده و همچنین در صد آسیب دیدگی کمتر است.

مراحل براق کردن ورق استیل

1- در صورت وجود جوشکاری و یا ناخالصی باید با استفاده از سنباده خشن آنها را از بین برد.
2- بعد از آن باید  خطوط و خش را از طریق سنباده زنی حذف کرد.
3- در آخر نیز با پولیش کردن سطح صاف و صیقلی خواهید داشت.
ورق براق

انواع ورق استیل براق

در صنعت استانداردهای ورق استیل براق با استفاده از شماره های زیر شناخته میشود.
  • 7 (Mirror) آئینه ای
  • 8 (Super Mirror) سوپر آئینه ای
  • 9 (Marine Mirror) آئینه ای دریایی
  • (Perfect Mirror) No.10آئینه ای کامل
  • BA (یک سمت مات و یک سمت براق)

کاربرد ورق استیل براق

  1. صنعت معماری و دکوراسیون داخلی: این ورق در این صنعت بسیار پرکاربرد است. به دلیل آنکه قدرت مانور در شکل پذیری و ساخت بسیار بالایی دارد. در صنعت معماری به این دلیل که قابلیت جوشکاری و برشکاری خوبی دارد بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع ورق به دلیل بازتاب عالی خود به ساختمان و یا سازه های دکوراتیو حس مدرن بودن میدهد.
  2. استفاده از فضای خاص: در این نوع فضاها مانند لابی هتل ها و سالن های پذیرایی لوکس از ورق استیل طلایی براق استفاده میشود. به این دلیل که ظاهر آن مانند طلا بوده و فضا را لوکس میکند.
  3. تولید وسایل آشپزخانه: مانند ساخت کارد، چنگال و شیرآلات
  4. استفاده در کابین آسانسور
  5. صنعت نفت و گاز و پتروشیمی: ساخت تجهیزات
  6. صنعت پزشکی: ساخت تجهیزات پزشکی و داروسازی ساخت آئینه های دندانپزشکی
  7. صنایع غذایی و لبنی
  8. تجهیزات سردخانه و یخچال
  9. ساخت تجهیزات میزهای آشپزخانه های صنعتی و قنادی
  10. ورق های تزئینی پانچ شده
نکته: ورق های براق در رنگها، گریدها و ضخامت های متفاوت به صورت شیت و کویل در بازار وجود دارد. شایع ترین گرید ورق استیل براق نگیر استیل 304 میباشد. همچنین گریدهای ورق استیل براق بگیر نیز استیل 420 و 430 است. در صنایع استراتژیک بیشتر از گرید 304 استفاده میشود و در صنایع تزئینی و دکوراسیون داخلی از گریدهای 420 و 430 استفاده میشود.
 

با توجه به مطالب ارائه شده به شما عزیزان انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست