ورق برنجی چیست؟

ورق برنجی چیست؟ آلیاژ برنج از ترکیب مس و روی تشکیل شده است.
از این آلیاژ در ساخت ورق برنجی استفاده میشود.
در صورت بیشتر بودن مس، ورقهای برنج طلایی رنگ هستند.
و درصورت بیشتر بودن روی نقره ای رنگ هستند.
چگالی برنج حدود 8.4 تا 8.7 گرم بر سانتی متر مکعب است.
مقدار مسی که در برنج به کار میرود بین 33 تا 67 درصد میباشد.
اما در برخی موارد به 95 در صد نیز میرسد.
برنج ها دارای خواص مهمی هستند.
از جمله این خواص ها:
1- انعطاف پذیری، 2-رسانایی، 3-پرسکاری خوب، 4-خاصیت میکروب کشی، 5-چکش خواری خوب 6-قابل بازیافت بودن میباشد.

انواع ورق برنجی از لحاظ سختی

ورق برنجی با توجه به سختی که دارند به 3 نوع تقسیم میشوند:

  • ورق برنجی فنری (سخت): این نوع ورق برنجی بیشترین سختی را نسبت به دیگر ورق ها دارند. در این نوع ورق به جز مس و روی از عناصر دیگری نیز در آن استفاده میشود. ورق برنجی فنری در صنایع شیم گذاری (به منظور پرکردن فضای بین دو سطح مکانیکی) و برق کاربرد بسیاری دارد. ضخامت بین 0.3 تا 1 میلیمتر و عرض 3.5 میلیمتر دارند.
  • ورق برنجی نیمه سخت: در صد کمتری مس دارد. به همین دلیل در مقایسه با ورق برنجی نرم انعطاف پذیری کمتری دارند. ضخامت بین 0.3 تا 2 میلیمتر و عرض 660 میلیمتر تا طول 2 میلیمتر را دارند.
  • ورق برنجی نرم: در این نوع ورق برنجی نسبت مس به روی دو برابر است. کاربردهای زیادی از قبیل لحیم کاری، روکش کاری، پوکه فشنگ را دارد. همچنین در هنرهای دستی نیز از این ورق استفاده میشود. از ورق برنجی نرم در ساخت سماور و رادیاتور نیز استفاده میشود. (ورق به ضخامت 0.3 تا 1.5 میلیمتر و عرض 600 میلیمتر، کویل به ضخامت 0.4 تا 0.8 و عرض 660 میلیمتر)
ورق برنجی چیست؟

تسمه برنجی

تسمه های برنجی مقاومت و سختی بسیار بالایی دارند.
به علت داشتن خواص الکتریکی برای ساخت قطعات الکتریکی مناسب هستند.

تسمه برنجی به 3 زیر گروه تقسیم بندی میشوند:

  • ورق برنجی و تسمه آن با آلیاژ B63: به علت داشتن عناصر بیشتر نسبت به دیگر آلیاژهای برنجی مقاومت و سختی بالاتری دارند. این آلیاژ در مصارفی مانند کلید، پریز، سرسیم کاربرد دارند.
  • ورق برنجی و تسمه آن با آلیاژ B65: آلیاژ سخت میباشد. در مصارفی مانند قطعات خودرو و رادیاتور کاربرد دارد.
  • ورق برنجی و تسمه آن با آلیاژ B70: مقدار عناصر مس در این آلیاژ بیشتر میباشد. پس در نتیجه باعث انعطاف پذیری و فرم پذیری بالاتری در این آلیاژ میشود. برای ساخت سماور و قطعات الکتریکی کاربرد دارد.

انواع ورقه های برنجی

  • ورق برنجی آلیاژی: ورق برنجی آلیاژی از ترکیب عناصر متعددی مانند مس، روی، قلع، آلومینیوم، سیلیسیوم، منگنز، نیکل و سرب ساخته میشود. در این نوع ورق اگر از درصد بیشتری منگنز و آهن و قلع استفاده شود باعث بالا رفتن استحکام و چکش خواری آن میشود.
  • ورق برنجی کم عیار: در صد روی مصرفی در این نوع ورق بین 5 تا 20 درصد میباشد. افزایش روی باعث شکل پذیری و استحکام بالای آن میشود. اما انتقال حرارت و الکتریسیته آن کم است.
  • ورق برنجی پرعیار: در صد روی مصرفی در این نوع ورق بین 20 تا 40 درصد میباشد. این امر باعث استحکام بالا و شکل پذیری بالای این نوع ورق میشود. اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که با افزایش روی تا درصد مشخصی، باعث شکل پذیری میشود و بعد از آن شکل پذیری افزایش نمی یابد. اما استحکام قابل ملاحظه ای دارد.
  • ورق برنجی حاوی قلع و آلومینیوم: خاصیت لایه اکسیدی روی برنج بیشتر میشود. همین امر باعث میشود در برابر خوردگی مقاومتر باشند.
  • ورق برنجی حاوی سیلیسیوم: در ساخت این ورق برنجی 1 تا 3 درصد سیلیسیوم استفاده میشود. همچنین برای ساخت اتصالات لوله، فیوز، پیچ و مهره و غیره از آن استفاده میشود.

با توجه به مطالب ارائه شده به شما عزیزان انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست