ورق استیل نسوز

ورقی که جنس آن از فولاد ضد زنگ میباشد و به علت وجود عناصری مانند نیکل و کروم در این نوع ورق و همچنین به دلیل مقاومتی که در برابر حرارت دارند به آن ورق استیل نسوز میگویند. وجود کروم و نیکل در این نوع ورق ها باعث به وجود آمدن خواص خوب در این نوع آن ها میشود. کروم در تمامی ورق های نسوز موجود است. کروم به دلیل خواصی که دارد در برابر اکسیداسیون و کربوراسیون در دمای بالا مقاوم هستند. همچنین وجود نیکل باعث افزایش شکل پذیری و استحکام در دمای بالا میشود.
اصلی ترین و معروف ترین گریدهای ای نوع ورق ها عبارتند از:
گرید 309              گرید کم کربن 309S
گرید 310              گرید کم کرین 310S
گرید 321
ورق های نسوز در ساخت تجهیزات فرآوری شیمیای،تولید برق و یا توربین های گاز به دلیل آنکه در برابر خوردگی و اکسیداسیون در دمای بسیار بالا مقاوم هستند، کاربرد دارند.
ورق استیل نسوز به دلیل خصوصیات مرغوبی که دارد در صنایع متعددی که کاربرد با دمای بالا دارد مورد استفاده قرار میگیرد. ورق نسوز دارای خواص مختلفی نیز میباشند که عبارتند از:
1- مقاوم در برابر خوردگی در دمای بالا
2- مقاوم در برابر خستگی (مقاوم به خزش در بازه زمانی مورد نظر با در نظر گرفتن ترکیب شیمیایی)
3- مقاوم در برابر پوسته پوسته شدن با وجود یک لایه اکسیدی
4- ریز ساختار پایدار
5- خواص مکانیکی خوب
6- مقاوم به تردی هیدروژنی در دمای بالا
7- خواص خوب در برابر تنش های ناشی از تغییرهای پیوسته دما و خطر ناشی از تردی
8- قابلیت جوشکاری بالا
ورق استیل نسوز

کاربرد ورق نسوز

بعضی از صنایع به ورق هایی احتیاج دارند که در دمای بالا ساختار و خواص خود را حفظ شود ورق استیل نسوز نیز طبق خصوصیاتی که نام بردیم چنین خواصی دارد. ورق های نسوز در کارهایی که در برابر حرارت و اکسیداسیون و دیگر خوردگی ها در دمای بالا مقاوم هستند کاربرد دارند.
با توجه به مسائل ذکر شده برخی از کاربردهای ورق نسوز عبارتند از:
1- دیگهای بخار
2- صنایع پتروشیمی
3- مبدل های حرارتی
4- تجهیزات نیروگاهی
5- کوره های صنعتی پخت سیمان، سرامیک و غیره
6- لوله های بخار
7- خطوط گاز
8- قطعه های در معرض دمای بالا در موشک و هواپیما
ورق استیل نسوز

انواع ورق استیل نسوز

پرکاربردترین و اصلیترین آلیاژها در ایران عبارتند از:  1.4828 – 1.4841 – 1.4845
ورق استیل 1.4828: ورق نسوز 1.4828 و یا همان استیل نسوز 309 که قابلیت جوشکاری و سختی خوبی دارد. اما به این نکته باید توجه کرد که با استفاده از عملیات حرارتی نمیتوان این نوع ورق را سخت کاری کرد. همچنین در محیط های مرطوب نیز نمیتوان از این نوع ورق استفاده کرد.
ورق استیل نسوز 309 در برابر استیل نسوز 310 قیمت پایینتری دارد.
کاربرد: ساخت قطعه های کوره، تجهیزات پتروشیمی و غیره.
ورق استیل نسوز 1.4841: همان ورق استیل نسوز 310 میباشد. این نوع ورق فولاد ضد زنگ آستنیتی متوسط کربن میباشد. قابلیت انعطاف پذیری و جوشکاری بالایی دارد. این نوع ورق در شرایط پیوسته تا دمای 1150 درجه سانتی گراد و در شرایط ناپیوسته تا دمای 1035 درجه سانتی گراد کاربرد دارد.
کاربرد: به دلیل دمای بالا در اجزای کوره و تجهیزات عملیات حرارتی کاربرد دارد. همچنین به دلیل قابلیت جوشکاری و انعطاف پذیری در توربین های گازی و موتورهای هواپیما و جت کاربرد دارد.
ورق استیل نسوز 1.4845: نام دیگر آن استیل نسوز 310S میباشد. این نوع ورق به صورت لوله، میلگرد، مفتول و غیره نیز ساخته میشوند. تا دمای 1150 درجه سانتی گراد در برابر حرارت مقاوم هستند. این نوع ورق به دلیل وجود درصد بالا کروم همچنین مقداری نیکل در برابر اکسیداسیون و دیگر خوردگی ها در دمای بالا بسیار مقاوم هستند.
*یکی از خدمات دیگری که در این فروشگاه ارائه میشود استفاده از دستگاه برش پلاسما برای فروش انواع ورق در سایزهای دلخواه شما مشتریان عزیز میباشد.

با توجه به مطالب ارائه شده به شما عزیزان انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست